Usability testing
Het functioneert toch?
Die nieuwe applicatie functioneert zoals het ontworpen is. Echter de gebruikers klagen steen en been. Opties zijn moeilijk te vinden. Ze moeten veel meer handelingen doen dan voorheen met het oude systeem. En daar zit precies het pijnpunt. Iets kan technisch gezien wel goed functioneren. Maar vanuit gebruikersperspectief gezien kan het stukken beter. De SWTC kan door middel van Usability Testing een verbeterplan opstellen om de usability van uw (standalone/mobile/web) applicatie te verhogen.
Wat is Usability Testing?
Usability is de mate waarin een interactief systeem de gebruiker in staat stelt effectief, efficiënt en comfortabel zijn taak te voltooien. Dit heet ook wel de gebruiksvriendelijkheid genoemd. Bij het testen wordt de focus gelegd op onder andere: navigatie, efficiency (taakgerichtheid), effectiviteit en user interface ontwerp. Manieren van data verzameling die vaak toegepast worden: hardop-denken-methode, co-discovery-learning en eye-tracking.
Verschillende methodes die binnen Usability Testing gebruikt kunnen worden:
- Hallway testing of Guerilla user testing
Aan toevallige voorbijgangers wordt gevraagd in een korte sessie het product of (papieren) prototype te testen. - Remote user testing
Met behulp van speciale software testen de proefpersonen vanaf huis, kantoor of specifieke testlocatie. - Expert review
Een usability deskundige analyseert de applicatie en rapporteert over de verbeterpunten. - A/B testing
Methode om te bepalen welke de efficiëntste van 2 mogelijkheden is.
Usability vs User experience
Waar de usability gaat over het gebruiksgemak om een taak uit te voeren gaat de user experience over het gevoel dat je er bij krijgt. De usability is een onderdeel van de totale user experience. Net als 2 andere non-functionals: performance en security.
Usability | User experience | |||
---|---|---|---|---|
– | Maakt een taak gemakkelijk en intuïtief | – | Maakt een taak betekenisvol en waardevol | |
– | Minimaliseert stappen & verwijdert blokkades | – | Creëert emotionele verbondenheid | |
– | Wat gebruikers doen / Hoe ze dat doen | – | Wat gebruikers voelen | |
– | Beperkt tot de applicatie | – | Gaat over de hele organisatie |